Publicerad 021116.
Modell 350 med sidventilsmotor.
Sekreteraren har köpt ett vinterprojekt för renovering. Här kan du följa renoveringsarbetet. Renoveringen startar januari 2017 eller
under hösten (jag kan nog inte vänta till nästa år), med en förhoppning att vara klar till sommaren 2017 ?
Hojen är nästan komplett utan en massa olja och grus att rengöra.
Så här skall den bli efter renovering. Mc:n på bild har toppventiler.
Så här ser den ut innan renovering.
Papper finns, har gått i Östergötland med registreringsnummer E938.
Första registrering den 2/7 1927. Reservdelskatalog och manual för växellådan
hittade på nätet.
Skick vid inköp.
Motor sidventil 3,46 hk,renoverad på 90-talet av förra ägaren på en motorfirma i Norrköping. Komlett med oljepump.
Ram, kapad efter tank.
Tank renslipad,ett montagehål på undersidan, lödning dålig. Komplett med handpump.
Hjul, fyra originalhjul, rostiga men hela inklusive, rostiga ekrar.
Magnetgenerator Bosch, komplett, fungerande ?
Belysning Bosch, reflektor strålkastare saknas. Baklyckta original finns.
Pakethållare, skärmar, klara för grundlack.
Sadel, patinerad men hel.
Växellåda Sturmy Archer, 3 växlar, alla växlar går i, kopplingen fungerar.
Framgaffel komplett.
Avgasrör finns men ej ljuddämpare.
Transmissionskåpa med kedjeskydd, hel ej rost.
Verktygsväskor två st, original, hela.
Förgasare ej original, ersatt av Amal.
Elutrustning, batterilåda original och komplett, elkablar saknas, tuta finns.
Styre, original med några reglage, wire saknas.
Centralstöd bak och stöd framhjul finns.
Kedjedrev oslitna.
Olje och bensinledningar saknas.
Nya fotgummin.
Renoveringsrapport November 2016.
Nu är renoveringen igång. I början av månaden gick jag igenom vad som skall göras,
först ut blev blästring av diverse delar.
Första registrering den 2/7 1927. Reservdelskatalog och manual för växellådan
hittade på nätet.
Skick vid inköp.
Motor sidventil 3,46 hk,renoverad på 90-talet av förra ägaren på en motorfirma i Norrköping. Komlett med oljepump.
Ram, kapad efter tank.
Tank renslipad,ett montagehål på undersidan, lödning dålig. Komplett med handpump.
Hjul, fyra originalhjul, rostiga men hela inklusive, rostiga ekrar.
Magnetgenerator Bosch, komplett, fungerande ?
Belysning Bosch, reflektor strålkastare saknas. Baklyckta original finns.
Pakethållare, skärmar, klara för grundlack.
Sadel, patinerad men hel.
Växellåda Sturmy Archer, 3 växlar, alla växlar går i, kopplingen fungerar.
Framgaffel komplett.
Avgasrör finns men ej ljuddämpare.
Transmissionskåpa med kedjeskydd, hel ej rost.
Verktygsväskor två st, original, hela.
Förgasare ej original, ersatt av Amal.
Elutrustning, batterilåda original och komplett, elkablar saknas, tuta finns.
Styre, original med några reglage, wire saknas.
Centralstöd bak och stöd framhjul finns.
Kedjedrev oslitna.
Olje och bensinledningar saknas.
Nya fotgummin.
Renoveringsrapport November 2016.
Nu är renoveringen igång. I början av månaden gick jag igenom vad som skall göras,
först ut blev blästring av diverse delar.

De delar som fick plats i ugnen pulverlackades
övriga lackades med spruta. Inga svetsjobb
behövdes däremot behövde gängor justeras.
övriga lackades med spruta. Inga svetsjobb
behövdes däremot behövde gängor justeras.

Till styrstammen fattades både lager och lagerbanor, lager tog jag från ett av de extra framhjul som ingick i köpet, lagren
var som tur var av samma dimention. I min samling
av överblivna delar från tidigare renoveringar fanns
lagerbanor som efter justering i svarven passade.
Dammskyddet för det övre lagret kunde svarvas av ett lock till
en backslagsventil för syrgas, kasta inte brahasaker dom
kommer till användning.
Pinnbultar för framgaffelupphängningen fick tillverkas.
var som tur var av samma dimention. I min samling
av överblivna delar från tidigare renoveringar fanns
lagerbanor som efter justering i svarven passade.
Dammskyddet för det övre lagret kunde svarvas av ett lock till
en backslagsventil för syrgas, kasta inte brahasaker dom
kommer till användning.
Pinnbultar för framgaffelupphängningen fick tillverkas.
I mitten av månaden fick motorn lämna arbetsrummet i huset och komma ut i garaget
vilket uppskattades av sambon. För att undvika omlackning och eventuellt svetsarbete
har provmontering av motor, ram, skärmar skärmstag och framgaffel monterats.
Alla rambultar har nytillverkats, de gamla var inte i bra skick. De gamla skärmstagen
var för dåliga, nya har tillverkats.
vilket uppskattades av sambon. För att undvika omlackning och eventuellt svetsarbete
har provmontering av motor, ram, skärmar skärmstag och framgaffel monterats.
Alla rambultar har nytillverkats, de gamla var inte i bra skick. De gamla skärmstagen
var för dåliga, nya har tillverkats.
Från framhjulet har ekrarna demonterats och fälgen har slipats ren. Alla ingående delar i navet har plockats ihop från två medföljande nav. Nya ekrar skall beställas.
De första inköpen till renoveringen har börjat levereras, reglagekablar, reflektor till
strålkastaren och en manual för Royal Enfield som hittades hos en firma i England.
Renoveringsrapport december 2016.
Uppekring av fälgar genomförd med ekrar levererade från BAS-motor, inga konstigheter
ekrarna passade med rätt längd. Om man börjar rätt så blir det enklare, men det är tidskrävande att få fälgarna i balans.
De första inköpen till renoveringen har börjat levereras, reglagekablar, reflektor till
strålkastaren och en manual för Royal Enfield som hittades hos en firma i England.
Renoveringsrapport december 2016.
Uppekring av fälgar genomförd med ekrar levererade från BAS-motor, inga konstigheter
ekrarna passade med rätt längd. Om man börjar rätt så blir det enklare, men det är tidskrävande att få fälgarna i balans.
Den levererade reflektorn till strålkastaren hade rätt placering av hålet för parkeringslampan men hålet för huvudlampan hade en aning för liten diameter för att passa till den gamla lamphållaren. Löste detta genom att svarva en övergångsring.
Växelreglaget har fått nya skruvar och monterats ihop.
Växelreglaget har fått nya skruvar och monterats ihop.
Originalfärg har beställts till tanken från RS Bike Paint i England, 250 ml kostar 23 Euro
dom har massor av originalfärg till gamla motorcyklar. Enkelt att beställa man uppger
mc-märke, modell samt år och får träff på rätt kulör, frakten är dock ganska dyr.
En beställning till BAS-motor på reglage mm är gjord.
Pågående arbete är spackling av tank och skärmar samt lackning av ramdelar.
Mallar för de olika färgfälten på tanken är under tillverkning för att användas vid maskering.
Motorn som sades vara renoverad blir det omtag på, avgasventilen är ej tät, måste slipas in. Oljepumpen skall demonteras från motorn för att funktionsprovas.
Magnetgeneratorn skall skickas iväg för genomgång/renovering. Det blir en dyr historia.
Magnetgeneratorn till min REX från 1928 kostade 5000 kr att renovera.
Växellådan verkar OK med fungerande växellägen så den får bli orörd.
RENOVERINGSRAPPORT JANUARI 2017.
Originalfärgen från England levererad, rätt kulör enligt beställning.
BAS-motor har levererat en del saker, men mer måste beställas.
Spackling av tank klar, nu skall bara läckan för en montagebult lödas, det får mågen
ta sig an.
Avgasventilens otäthet berodde på att skaftet var ca 0,1 mm för stort,detta fick till följd att ventilskaftet in i ventilstyrningen hindrade ventilen att stänga. Oljepumpen kollad, fungerar. Magnetgeneratorn skickad till Kjell Gäf i Sösdala för renovering.
Janne Kjellberg har lagat (hårdlött) ramen som någon klant kapat. Tack Janne.
Växellådan provmonterad.
dom har massor av originalfärg till gamla motorcyklar. Enkelt att beställa man uppger
mc-märke, modell samt år och får träff på rätt kulör, frakten är dock ganska dyr.
En beställning till BAS-motor på reglage mm är gjord.
Pågående arbete är spackling av tank och skärmar samt lackning av ramdelar.
Mallar för de olika färgfälten på tanken är under tillverkning för att användas vid maskering.
Motorn som sades vara renoverad blir det omtag på, avgasventilen är ej tät, måste slipas in. Oljepumpen skall demonteras från motorn för att funktionsprovas.
Magnetgeneratorn skall skickas iväg för genomgång/renovering. Det blir en dyr historia.
Magnetgeneratorn till min REX från 1928 kostade 5000 kr att renovera.
Växellådan verkar OK med fungerande växellägen så den får bli orörd.
RENOVERINGSRAPPORT JANUARI 2017.
Originalfärgen från England levererad, rätt kulör enligt beställning.
BAS-motor har levererat en del saker, men mer måste beställas.
Spackling av tank klar, nu skall bara läckan för en montagebult lödas, det får mågen
ta sig an.
Avgasventilens otäthet berodde på att skaftet var ca 0,1 mm för stort,detta fick till följd att ventilskaftet in i ventilstyrningen hindrade ventilen att stänga. Oljepumpen kollad, fungerar. Magnetgeneratorn skickad till Kjell Gäf i Sösdala för renovering.
Janne Kjellberg har lagat (hårdlött) ramen som någon klant kapat. Tack Janne.
Växellådan provmonterad.
Delar till sadelfäste på undersidan sadel samt sadelfäste på ramen tillverkat och monterat.
Färdiglackning av ramdelar påbörjat samt att kedjeskyddet är färdiglackat på insidan
I februari blir det lackning av tank samt montage av ram.
RENOVERINGSRAPPORT FEBRUARI 2017
Nu börjar det roliga, montering. Magnetgeneratorn levererad från Kjell Gäf inklusive
nytt laddningsrelä, det måste jag gömma på något lämpligt ställe så att den inte syns.
Renoveringen kostade 4200 kr. Läckan under tanken fixad samt tanken plastbehandlad
inuti för säkerhets skull. Nya däck har monterats det blev Dunlop K70 19x3,25 med gammalt mönster.
Tanken är lackad ock dekaler monterade, återstår klarlack.
RENOVERINGSRAPPORT FEBRUARI 2017
Nu börjar det roliga, montering. Magnetgeneratorn levererad från Kjell Gäf inklusive
nytt laddningsrelä, det måste jag gömma på något lämpligt ställe så att den inte syns.
Renoveringen kostade 4200 kr. Läckan under tanken fixad samt tanken plastbehandlad
inuti för säkerhets skull. Nya däck har monterats det blev Dunlop K70 19x3,25 med gammalt mönster.
Tanken är lackad ock dekaler monterade, återstår klarlack.
Har också monterat ramen med skärmar och pakethållare samt monterat hjulen.Äntligen den står på hjul !
Under mars månad skall tanken klarlackas och monteras. Sadeln skall på plats. En ny beställning till BAS-motor måste göras på på primärkedja och drivkedja mm. Jag måste också hitta, tillverka, en avgaskrök, den medlevererade passade ej, samt tillverka en ljuddämpare. Om jag hinner så kanske reglagekablar och eldragning hinns med.
Åker till marknaden i Västerås den 25 mars och letar avgaskrök, tuta samt köper
elkablar med vävisolering.
RENOVERINGSRAPPPORT MARS 2017
Tanken och sadeln monterade. Drivkedjor levererade och monterade. Något avgassystem fanns inte på Västeråsmarknaden, det var väntat. Har tillverkat
rör och ljuddämpare av rostfritt, men de skall lackas svarta som originalet.
Har ansökt och fått godkännande på ursprungskontrollen hos Transportstyrelsen.
Alla reglagekablar monterade, det är ett tidskrävande jobb med all lödning.
Montage av tanken krävde en del justeringar av de undre ramröret som tanken
är monterad på. Den passade som tur var efter denna justering. Tändningen är inställd,
men den kräver säkert ytterligare justering vid uppstart, det brukar vara så. Nu återstår
eldragning och dragning av olje och bensinrör. Om det går bra så kanske uppstart kan ske i april, sedan återstår registreringsbesiktning och besiktning för MHRF-försäkringen.
Renoveringsrapport april 2017
Nu är den nästan klar. Ursprungskontroll hos Transportstyrelsen godkändes den 28 mars. Registreringsbesiktning utfördes den 20 april på Opus Bilprovning
i Nyköping utan problem. Janne Kjellberg besiktade den för MHRF försäkringen den
26 april och ansökan ivägskickad.
Eldragningen vållade inga problem, men jag var lite fundersam på om den nya
reflektorn till strålkastaren skulle passa ihop med glas och lamphållare och att
ljusomkopplaren i bakänden av strålkastaren skulle fungera. Allt passade och fungerade konstigt nog.
Jag monterade ingen avstängningskran för den manuella oljepumpen, det var ett
misstag. Dagen efter påfyllning av olja i tanken hade all olja runnit ner i vevhuset.
Det löstes med att köpa och montera en gammal mässingskran som Henry Olsson
hade i sina gömmor. Tack Henry.
Någon uppstart har ännu ej skett då den gamla bensinkranen var otät, ny i mässing
beställd. Det uppstår alltid något oförutsett på slutet vet jag av erfarenhet.
En annan tuta skall inköpas, den monterade är alldeles för ny och passar ej till en så gammal motorcykel. Det finns nytillverkade original Bosch på nätet som skulle
passa men dom är dyra, 1200 kr. Får försöka hitta en billigare.
I maj skall uppstart och provkörning genomföras så fort försäkringen är klar.
RENOVERINGSRAPPORT MAJ
Försäkrad och påställd. Otaliga startförsök genomförda, har startat och gått
10 sekunder. Efter allt kickande började kicken gå trögt för att stanna i nedre läge.
Har demonterat växellådsgaveln och hittat felet. Kickdrevets nav hade separerat från drevet, måste svetslagas, se bild. För att få det centrerat måste en svetsfixtur
göras så att nav och drev centrerar. Kickspärren var också delad i två bitar.
Ett nytt kickdrev finns på nätet men tyvärr sex kuggar mer än mitt.
Får springstarta innan ny spärr hittas/tillverkas. Drevet måste återmonteras då det
också är i ingrepp vid treans växel. Nu lägger jag av inför sommaren utan provkörning
och återupptar arbetet i höst.

Renoveringsrapport 171213
Kickdrevet svetslagat även kickspärren men den håller nog inte att kicka med så
nu är en rullstartapparat tillverkad. Den är ännu ej provad att starta med det får bli efter nyår. Om det fungerar bra kan tändning och förgasare justeras in. Sedan får hojen
springas igång.
Renoveringsrapport 180127
Rullstartapparaten provad, fungerar men för klen motor.
Överväger att beställa en rullstartapparat från England, men den är dyr ca 5000 kr plus frakt. Alternativet är att springa igång eller sälja hojen.
Renoveringsrapport 180316.
Har övergett tanken på att köpa rullstartapparat. Har justerat höjden på ljuddämparen,
för att öka avståndet till körbanan. Tändningen justerad samt monterat ett bättre
reglage för lyftning av avgasventilen vid start. I vår skall den igång för första gången sedan inköpet, får bli springstart eller utförsbacke.
Sista rapporten 180909
Har sålt den till Gagnef i Dalarna, önskar den nya ägaren Magnus lycka till.