Uppdaterad senast 1/7 - 2015
Den här mopeden är en Puch Florida 1971, fick jag för ett par år sedan av den som köpte den ny 1971, han har brukat den fram till 2003 sen fick den stå ute. Det medförde att den rostade sönder och motorn rostade fast samt att några yngre förmågor var framme och förstörde och plockade bort delar.
Efter lite forskande bestämde jag vid mellandagarna 2012 att den var värd att återställa till ett absolut orginalskick. Sagt o gjort började runt nyår att plocka isär den.
Började med att plocka isär allting och skrev upp vad som skulle renoveras respektive köpas nytt.

En fastrostad ful motor
Vecka: 1 - 2013
Bilderna ovan är på sånt som ska lackas om, men först blästras och en del svetsning bl.a på ramen där nedre motorfästet är lagat provisoriskt och slutdelen på bakskärm är hålrostat vilket inte är ovanligt. orginalfärgen finns där tanken har suttit, så den ska skannas av så att jag får rätt färgkod.
Nästa steg var att ta isär motor och se vad som behöver göras. Det blev omborrning av cylinder och nya lager överallt samt svetsning av ena blockhalvan,borrning o svets är nu bortlämnat för det klarar jag inte själv.

Vecka 2 : Slipning och polering av motorkåpor, dom var oxiderade och det var mycket slagmärken. Det jobbet tog ca 20 timmar och några blåsor på fingrarna, men fint blev det.
Vecka 3: Renovering av hjulen, polering av nav och översyn av bromsar, det blev nya backar till bakhjul. Nya fälgar och ekrar samt nya slangar o däck. Jag tycker att hjulen och motorns skick gör så mycket utseendemässigt så det ska man lägga mycket krut på.

Vecka 4.
I mekarväg har inte hänt något. Har fått det mesta som jag beställt nytt tex. tank, pakethållare, fotbrygga, bromspedal, centralstöd, dekaler, baklyse och lite annat smått o gott. Blev besviken på tanken som hade mycket dåligt krom o var repig, så den blev returnerad och jag blev lovad en annan tank med såkallat A - krom. Jag har lite mer som jag ska köpa nytt bla avgasrör som är uppbockat. På 1970 o 71 var ljuddämparen snett uppdragen till centrum på hjulet. Tänkte även sätta på störtbåge.
Vecka 5.
Denna vecka har inte hänt så mycket mer än att jag svetsat nya nedre motorfästen och bakskärmsslut. Bakskärmsslutet tog flera timmar att få bra pga dålig passform på det nya skärmslutet, troligen kinesiskt. Har lämnat in allt som ska lackas till en firma i Eskilstuna för blästring o lack, blir klart i slutet av februari.

Klicka här för att redigera.
Vecka 6, 7 och 8
Tanken som skulle vara A krom kom, men den var inte mycket bättre än den första, så den blev returnerad också. Efter samtal med leverantören utlovades en bättre, v 7 kom den, och den är ok men det blev dyrt med frakter. Vecka 8 ringde man från blästerfirman och talade om att det hade blivit hål i vaggan vid blästring, var bara att åka och hämta den. Gick åt ett par timmar att laga rosthålen ( 5 st ), trodde det bara var att lägga på svets men hålen bara växte så jag fick skära ut och lägga i ny plåt. Nu är vaggan tillbaka, kanske lackering blir klar v 10.

Blank o fin tank
Vecka 9.
Fick tillbaka motordelar som varit på svetsning, satte ihop motorn med nya packboxar, nya lager, alla tändelar bytt samt nyborrad cylinder. När den blev
ihopsatt var alla timmar med att polera kåpor väl värda, eller hur?

Nästan som ett smycke
Click here to edit.
Vecka 10.
Det är väntans tider på att lackeringen ska bli klar. Annars har det inte hänt något, har haft lite annat att göra. Det som är kvar är att beställa lite mer delar samt att några delar blev restade från förra beställningen bla nya kromhylsor till stötdämparna, de skulle komma in i slutet av mars. Har även lackering av hantagsfästen kvar.
Vecka 11.
Fortfarande väntans tider på lackering, har blivit lovad att det ska vara klart v12.
Vecka 12 o 13.
Inget blir som man tänkt sig, har ännu inte fått från lackering. Däremot fick jag kromhylsor till bakstötdämparna som varit restat, så det blev polering av aluminium-
delarna och nya tätningar.
Får väl duga ?
Det är väntans tider på att lackeringen ska bli klar. Annars har det inte hänt något, har haft lite annat att göra. Det som är kvar är att beställa lite mer delar samt att några delar blev restade från förra beställningen bla nya kromhylsor till stötdämparna, de skulle komma in i slutet av mars. Har även lackering av hantagsfästen kvar.
Vecka 11.
Fortfarande väntans tider på lackering, har blivit lovad att det ska vara klart v12.
Vecka 12 o 13.
Inget blir som man tänkt sig, har ännu inte fått från lackering. Däremot fick jag kromhylsor till bakstötdämparna som varit restat, så det blev polering av aluminium-
delarna och nya tätningar.
Får väl duga ?
Vecka 14.
Fortfarande väntans tider.
Vecka 15 o 16.
Äntligen så har jag fått delarna från lackering, färgen på bilden med flera delar stämmer inte, ibland blir det konstiga färger med digitalkameran. Ramens färg återges dock som det ska vara, har även fått störtbågen och lite smått som saknades. Ljudämparsystemet visade sig omöjligt att få tag i, men nytillverkning
är på gång, kommer i höst så jag får väl köra med ett rakt system sålänge. Nu börjar det roliga med att plocka ihop det hela.

Click here to edit.
Vecka 17 - 47.
Inget nytt under solen, för mycket jobb med min verksamhet.
V 48 - 49
Inte så mycket jobb så nu börjar jag sätta ihop, smolk i bägaren är att ljuddämparen kommer tidigast februari. Dom nya delar som jag köpt
är troligtvis kinaprodukter, inget passar som det ska. Det tog 4 timmar
att få dit fotställage och centralstöd, modifieringar och svarvning av
bussningar då alla hål var för stora eller felplacerade.
V 50 - 2013 / 02 - 2014
Har nu fixat det sista, el, vajrar, dekaler och andra småjusteringar. Satte på den vanliga ljuddämparen för att se hur det ser ut, den uppdragna dämparen som det ska vara kommer i februari. det kommer att se bättre ut.
Fint blev det eller hur, men det kostade en bra slant och ca 100 timmars jobb.
Inget nytt under solen, för mycket jobb med min verksamhet.
V 48 - 49
Inte så mycket jobb så nu börjar jag sätta ihop, smolk i bägaren är att ljuddämparen kommer tidigast februari. Dom nya delar som jag köpt
är troligtvis kinaprodukter, inget passar som det ska. Det tog 4 timmar
att få dit fotställage och centralstöd, modifieringar och svarvning av
bussningar då alla hål var för stora eller felplacerade.
V 50 - 2013 / 02 - 2014
Har nu fixat det sista, el, vajrar, dekaler och andra småjusteringar. Satte på den vanliga ljuddämparen för att se hur det ser ut, den uppdragna dämparen som det ska vara kommer i februari. det kommer att se bättre ut.
Fint blev det eller hur, men det kostade en bra slant och ca 100 timmars jobb.

Vecka 26. Nu har jag tröttnat på att vänta på ljudämparen som aldrig kommer, olika skäl varje gång man ringer. Har nu kört 15 mil och haft en nypning vid 10 mil. Se upp med kinesiska kolvar, dom har en pil toppen vilket jag utgick från att den skulle vara mot avgasport men då tar knapen för kolvringarna i överströmmningskanalerna vilket hände på min, vänder du kolven med pil mot insug så går knapen fria men urtagen i sidan stämmer ej med överströmningskanalerna. Så kolla kolven lös i cylinder med pil mot insug och se om knapen går fria för överströmningskanalerna, om knepen inte går fritt vänd kolven med pil mot insug och fila upp urtagen för överströmningskanalerna i sidled,. Jag gjorde så och det blev bra. Efter det har jag kört 5 mil och det funkar bra.
Vecka 23 2015
Efter lång väntan fick jag avgassystemet lagom till Mopedutställningen i Hälleforsnäs ( januari ). Mopeden har nu rullat ca 150 mil efter renoveringen, den går mycket bra och många beundrande komentarer blir det, visst blev det snyggare med rätt avgassystem !
Efter lång väntan fick jag avgassystemet lagom till Mopedutställningen i Hälleforsnäs ( januari ). Mopeden har nu rullat ca 150 mil efter renoveringen, den går mycket bra och många beundrande komentarer blir det, visst blev det snyggare med rätt avgassystem !