Sidan uppdaterad 2017 - 05 -10
Den här Puch Dakota 3000 köpte jag hösten 2015, skicket är mycket dåligt och det sitter fel delar på den. Framhjulet skall vara ekerhjul och motorn skall vara fläktkyld, så det är fel cylinder och ljuddämpare på den. I övrigt verkar det vara orginaldelar men i dåligt skick. Motor och ramnummer är lika vilket är ett plus. Denna modell ser man inte så ofta därför bedömde jag att den var värd att renovera.
Köptes från Baggetorp, innan det har den gått i Hälleforsnäs mer vet jag ej i dagsläget. Ägaren i Hälleforsnäs vet jag vem det är så det är bara att forska vidare.
Årsmodellen är 1977 enligt ramnummer, modellen tillverkades mellan 1976 - 79. Jag började renoveringen v.8 - 2016 och räknar med att den ska vara klar till sommaren 2017.
Köptes från Baggetorp, innan det har den gått i Hälleforsnäs mer vet jag ej i dagsläget. Ägaren i Hälleforsnäs vet jag vem det är så det är bara att forska vidare.
Årsmodellen är 1977 enligt ramnummer, modellen tillverkades mellan 1976 - 79. Jag började renoveringen v.8 - 2016 och räknar med att den ska vara klar till sommaren 2017.
Vecka 8 - 2016
Ramen visade sig ha en lång spricka vid motorfästet, vilket jag har svetsat.
De delar som ska lackas svarta är lämnade för blästring och pulverlack. Var också och skannade färgen ( guld ) vilket inte var så lätt då färgen hade mycket dålig täckning. De fick blanda manuellt och jämföra,
tror det blev ganska bra men det visar sig sen när jag lackar.
Har även beställt det mesta av det som måste köpas nytt. Motorn har jag inte tagit isär ännu men det är nog
en helrenovering som gäller.
Framhjul hade jag tur att få tag i men till det går det nog åt en ny fälg och ekrar.
Ramen visade sig ha en lång spricka vid motorfästet, vilket jag har svetsat.
De delar som ska lackas svarta är lämnade för blästring och pulverlack. Var också och skannade färgen ( guld ) vilket inte var så lätt då färgen hade mycket dålig täckning. De fick blanda manuellt och jämföra,
tror det blev ganska bra men det visar sig sen när jag lackar.
Har även beställt det mesta av det som måste köpas nytt. Motorn har jag inte tagit isär ännu men det är nog
en helrenovering som gäller.
Framhjul hade jag tur att få tag i men till det går det nog åt en ny fälg och ekrar.
Vecka 9 - 2016
Motorn plockades isär och rengjordes. Den var tätad med kallasfalt och det var lika mycket på insida som utsida, tog 2 timmar att få rent. Alla lager och packboxar måste bytas men det var inget annat att räkna med.
Eftersom någon tidigare ägare hade byggt om motorn till fartvindskyld och satt dit en Maxicylinder o topp är det en hel del delar som fattas: klädkåpa, svänghjulkåpa, fläktkåpa, fläkt, fläkttallrik, svänghjul , cylinder, topplock, cylinderkåpa och förgasare. En del delar har jag en del får jag köpa. Köpte vevaxlar o svänghjul begagnat på Ebay i Tyskland. Klädkåpan , växelspak o kick köptes nytt.
Vecka 10 - 2016
Var och hämtade grejerna som lackerats, blev mycket bra men det blir det ju när man pulverlackerar, den som blästrat o lackerat är Max Mec i Eskilstuna. Bra utfört jobb o rimliga priser.
Har även lämnat in delar för kemisk förnickling till en firma i Katrineholm.
V 11 - 2016
Framhjulet är demonterat, trots några små rostnoppor på fälgen så får det vara som det är. Letade lite i mina gömmor och hittade en limpa som nog går att använda, Efter lite blästring o lack och ny klädsel blir den nog ok.
Viktigt är att innan du demontera ett hjul så mät upp om fälgen är förskjuten i sidled samt märk upp var ekrarna sitter, räcker med 4-5 ekrar runt hålet för slangnippel så att du ser vilken delningen är, även hur ekrarna sitter i navet ( skalle ut och in ), det bästa är att göra en enkel ritning
V 12 - 2016
Har putsat fälg, bromssköld, ekrar, nipplar o nav till framhjulet. Klarlackade navet och rostskyddat insida fälg med zinkgalv. Nya bromsbackar blev det men lagren verkar ok så de får sitta kvar efter lite smörjning.
Ekrade upp hjulet och resultatet får duga.
Har fått en laddning nya delar från Norscand som var beställt, en massa delar fattas men de får jag ta från Puchverkstan. Problemet med Puchverstan är att jag har ringt minst 30 gånger denna vecka och inte fått tag i dom, säger att de ska ringa tillbaka men så har inte skett.
Har även börja lackera de delar till framgaffel som ska vara silver.
V 13 - 23 2016
Alla kåpor har blivit lackade, blev ok till slut. Tanken har jag börjat på, inte så rolig då det var 5 mm spackel på hela tanken trots att det bara var ett par bucklor.
Färgen ( guld ) blev ganska lika original, bilden återger inte som det blev och sen är det speglingar därför ser det konstigt ut.
Alla kåpor har blivit lackade, blev ok till slut. Tanken har jag börjat på, inte så rolig då det var 5 mm spackel på hela tanken trots att det bara var ett par bucklor.
Färgen ( guld ) blev ganska lika original, bilden återger inte som det blev och sen är det speglingar därför ser det konstigt ut.
Vecka 4 - 5 2017
Äntligen lite tid att jobba med eget. Har lackat underrede till dyna och klätt om den, klädseln var svår att få på då den verkade sydd ett par cm för kort. Det tog 1 timme att få på den men om man värmer den försiktigt så går det.
Ekrat upp bakhjulet med ny fälg, och nya ekrar, bytte även drev och kullager. Svarvade nya distanser och mutter till hjulaxel i rostfritt stål.
Satt ihop gaffelbenen med nya gummitätningar, filttätningar och nya gaffelrör.
Monterat swingen på ramen med nya stötdämpare och silentblock i swingfästet.
Satt på bakhjulet, gaffel och framhjul.
Så nu står den på hjul och man kan ana vad det ska bli. Bensintanken som skulle lackas får vänta ett tag då det krävs mer spackling och slipning.
Ett tips är att inte glömma sätta dit hållaren ( plast ) för returfjäder bromspedal på swingtappen.
Det är lite tråkigt att de nya delar man köper håller så låg kvalite, speciellt vad gäller passform och krom.
Vecka 6 - 7 2017
Satt dit den s.k bryggan som är hållare för pakethållare och skärm.
Ny pakethållare monterades med en det justeringar av distanser vid stötdämparfästen.
Orginal bakskärm hade en liten spricka i kant och var repig o bucklig så den tyckte jag var för mycket jobb med för att bli bra, så en ny beställdes i januari, den har legat ouppackad. Besvikelsen var stor när jag öppnat embalget, flera repor och bucklor fanns på den. Skärmarna är av rostfritt stål så det var bara att knacka ut bucklorna och slipa om, sen polera med lumpskiva. Det jobbet tog 3 timmar vilket mot - svarar 3 gånger kostnaden på skärmens nypris. Sedan skulle jag montera den och borra hål för skärmfästen,
då visade det sig att skärmen var smalare än orginal, så jag fick bocka om skärmfästena på ramen. Efter mycket mätande och inpassande kom den till slut på plats med godkänt resultat.
Framskärmen valde jag att behålla orginalen, lite repor och bucklor fanns, riktade den och slipade om den.
När man tar bort repor och bucklor knackar man ut lite mer än plant, gå sen på med med fil för att få plant därefter smärgelduk börja med 80 duk och gå steg för steg till 400 minst, avsluta med 600 och olja, när alla sliprepor är borta kör jag med lumptrissa och polerpasta för rostfritt.
Baklyse monterades med lite modifiering av monteringshål.
Vecka 8 2017
Flitens lampa lyser skarpt just nu. Monterat cockpit och framlykta och som vanligt blev det svära av. Stryröverfallet som är fästplatta för mätare, tändningslås och indekeringslampor köptes nytt även övrigt uppräknat. Överfallet hade fel radie för styret och hålet för tändningslås för litet och med fel kona, blev en halv timmes filning och inpassning. Har ej varvräknare då det ej var standard, så det hålet täcks av en plastplatta. Den plattan har hakar som snäpper fast den, vid ditsättning gick 2 av 3 hakar av, fick modifiera med att smälta dit en plastplatta med skruv i centrum inuti den, sen göra en platta i rostfritt stål något större än hålet med hål för skruven, så nu skruvas plastplattan fast ( 1 timme ). Dags att sätta dit gummikonsollen som täcker det hela framifrån, gick ej att få dit då radien ej stämde med styröverfallsplattan. Fick slipa om radien.
Framlyktan är orginal så den passade utan problem, orginal signalhorn polerades upp och skyddades med ett lager klarlack.
Sidokåpor monterades och dekaler sattes på.
Staget som håller främre bromssköld var sunkigt så det gjorde jag ett nytt i rostfritt stål.
Alla motorkåpor slipades och polerades, det tog 5 timmar men det är det värt när man ser slutresultatet.
Skulle även montera kedjeskydd som är köpt nytt för att passa Dakota 3000 det fanns inte en susning att få dit det, alla hål fel måste ha fått fel men när jag jämför artikelnumret så ska det vara rätt ???
Ankskärten till limpan försågs med dekaler och skruvades på limpan som sedan provmonterades.
Måste beställa nytt kedjeskydd, dekal till cockpit , täckplattor till styröverfallsskruvar och fäste till ljudämpare. Ska prova med annan leverantör för att se om det är bättre grejer eller samma skit.
Som jag sagt förut är det dags att de som säljer delar tar ett snack med sina leverantörer om passform och övrig kvalitet, det man köper ska bara passa. Alla kanske inte har maskiner och kunskap för att få till det rätt !!!!!!
Vecka 9 - 11
Rätt kedjeskydd och fäste till ljuddämpare kom, kedjeskyddet som skulle vara superkvalitet visade sig var riktig sunkkvalite. På ovansidan var det pressveck och punktsvetsar såg illa ut, lackeringen var gjord med blästersand kvar liknade mest ett sandpapper. Bara att slipa,spackla och lacka om.
Motor monterades ihop med största noggrannhet med nya lager, packboxar och nya lameller. Nya delar på tändplatta samt satte dit en extra ljusspole och en cylinder nyborrad till 40 mm. Vad jag inte tänk på var att föregående ägare hade en annan cylinder på med 5 mm större foderstyrning i vevhus. Han hade slipat för hand så hålet var ej runt och ej i centrum. Löste detta genom att göra en stos i aluminium som passades in i vev - hushålet, ett jobb som tog 4 timmar, men jag tror det blir bra.
Motor hängdes dit och avgassystemet hängdes dit, fästet till ljuddämparen som köpts passade naturligtvis inte med hålen så det blev tll att fila upp hålen i sidled 5mm, tråkigt då den är kromad.
Förgasaren som sitter orginal kan ej ha ställbart munstycke, vilket jag vill ha. Tog en äldre puchförgasare och gjorde ett insugningsrör som passade till den så att det gick att ansluta till luftburken och så förgasaren hamnade rätt i förhållande till sidokåporna som täcker förgasaren.
Alla vajrar gjordes med lite extra längd ifall jag skulle vilja ha högre styre.
Nu är det bara tanken kvar att lacka vilket jag ska ta tag i över påsk.
Vecka 12 -15
Tanken provlackades blanksvart, då ser man alla ojämnheter. Visade sig att jag fick spackla o slipa en gång till innan det blev ok. Efter lackering lade jag på 7 lager klarlack, det sista lagret var 2 komponents klarlack som är riktigt tjockt och har en otrolig blankhet. Tanken har nu stått och härdat i 2 veckor, får stå ytterligare en vecka innan dekaler sätts på. Fick en stor rinning på högersidan men den slipades ner med 1200: a papper sen polerades med rubbing och polish och nu är det nog bara jag som vet var den var. Förhoppningsvis kommer allt att vara klart till första åkningen
den1 maj .
Vecka 15 - 18
Har provkört den och den går mycket bra men kopplingen vill inte funka som den ska. Bytte till hårdare fjäder men det hjälpte inte. Satte dit en 3 skivig koppling men det blev heller inte bra. Har nu tagit en komplett koppling från en annan motor och det verkar funka men har inta åkt någon längre sträcka.
Fick också problem med lackresning rund påfyllningshål på tanken detta trots försegling med 2 - komponetslack. Försöker nu fixa det utan att lacka om hela tanken, tråkigt då lackeringen blev så bra. Bara att hålla tummarna att jag lyckas.
Vecka 19 -34.
Det har gått troll i tanken, har provat att spackla med tanktät men det reser i alla fall även provat andra spackel med samma resultat. Limmat med olika sorters lim som ska tåla bensin men efter ett par dagar reste lacken igen. Tröttnade v 33, tog bort lacken helt runt påfyllningshålet och lödde om röret med tenn. Ska nu lacka om, bara att hålla tummarna att det blir bra.
Vecka 19 -36
Har jobbat med tanken till o från. Lyckades till sist få lacken bra. Jag har också bytt framdrev då jag hade fått fel uppgift om kuggtalet. Har kört ca 5 mil men kopplingen har inte varit riktigt bra. Bytt kopplingsfjäder och satt dit gamla orginallameller då det visade sig vid uppmätning av tjocklek att de gamla var 0,4 mm tjockare än dom jag köpt nya ??. Har inte hunnit provköra någon längre sträcka men det verkar funka.
Ställde ut moppen på Bruksmarknaden i Hälleforsnäs och fick många positiva omdömen. Det är ju alltid kul när det blir uppskattat. Kvar är att klistra på en dekal på tanken men det får vänta till lacken härdat ordentligt
Har provkört den och den går mycket bra men kopplingen vill inte funka som den ska. Bytte till hårdare fjäder men det hjälpte inte. Satte dit en 3 skivig koppling men det blev heller inte bra. Har nu tagit en komplett koppling från en annan motor och det verkar funka men har inta åkt någon längre sträcka.
Fick också problem med lackresning rund påfyllningshål på tanken detta trots försegling med 2 - komponetslack. Försöker nu fixa det utan att lacka om hela tanken, tråkigt då lackeringen blev så bra. Bara att hålla tummarna att jag lyckas.
Vecka 19 -34.
Det har gått troll i tanken, har provat att spackla med tanktät men det reser i alla fall även provat andra spackel med samma resultat. Limmat med olika sorters lim som ska tåla bensin men efter ett par dagar reste lacken igen. Tröttnade v 33, tog bort lacken helt runt påfyllningshålet och lödde om röret med tenn. Ska nu lacka om, bara att hålla tummarna att det blir bra.
Vecka 19 -36
Har jobbat med tanken till o från. Lyckades till sist få lacken bra. Jag har också bytt framdrev då jag hade fått fel uppgift om kuggtalet. Har kört ca 5 mil men kopplingen har inte varit riktigt bra. Bytt kopplingsfjäder och satt dit gamla orginallameller då det visade sig vid uppmätning av tjocklek att de gamla var 0,4 mm tjockare än dom jag köpt nya ??. Har inte hunnit provköra någon längre sträcka men det verkar funka.
Ställde ut moppen på Bruksmarknaden i Hälleforsnäs och fick många positiva omdömen. Det är ju alltid kul när det blir uppskattat. Kvar är att klistra på en dekal på tanken men det får vänta till lacken härdat ordentligt