• Första sidan
  • Klubben
    • Senaste Nytt
    • Stadgar
    • Gå med i Klubben
    • Miljöprogram
    • Verksamhetsberättelse 2021
    • Årsmötesprotokoll 2021
    • Styrelse/Funktionärer
    • Integritetspolicy
    • Enkät 2018
  • Aktiviteter/Reportage
    • Månadens Fordon
    • Galleri
    • Höst/vinterprogram 22-23
    • Hamnträffarna 2022
    • Reportage
  • Anmälan Båvenrundan
    • Karta
  • Jubileumsrunda 2015
  • Länkar
    • Väder
    • MCHK Sverige
    • MHRF Försäkringen
    • Automobilsällskapet Nyköping
  • Köptips/mektips/renovering/historik
    • MC-historik
    • Köptips
    • Mektips
    • Renovering Indian Scout 1929
    • Renovering Royal Enfield 1927
  • Köp och Sälj
  • Klubben 40 år 2015
  • Mopedsektionen
    • Puch Dakota 3000 renovering
    • Puch Florida renovering
  • Efterlysning
  • UTSTÄLLNING Bensinen i blodet
  • STYRELSEN PRESENTATION
  • MCHK RIKSORGANISATION
Motorcykelhistoriska klubben Södermanland Sidan upphör den 14 mars. Ny hemsida mchksodermanland.weebly.com
2023
MCHK RIKSORGANISATION

Rapport från Riksdagen den 12-13 november.

Två representanter från MCHK Södermanland deltog.
Vi var drygt 30 representanter för olika delar av MCHK.
Det som diskuterades var följande:
Vad är MCHK Riks? Riks är en förening med idag knappt
3 000 avgiftsbetalande medlemmar.
Dessa medlemmar finns över hela landet, t ex där det saknas lokal klubb.
Jag noterade att MCHK Södermanland betalar som "stödmedlem" till MCV, men inte till Riks.
Vet inte heller om vi ska behöva göra det, eftersom vi är en lokal klubb inom MCHK.

Riks har uppfattat sin uppgift genom åren att ha varit ett serviceorgan för hela MCHK.
Vad är då "hela MCHK"? Dels en medlemsorganisation för sina betalande medlemmar, dels ett paraply för avdelningar/sektioner med rätt att ha MCHK i namnet. Se bifogat organisationsschema.
Det som är gemensamt för alla inom MCHK är §2 i stadgarna, de två första --satserna = ändamål.
Riks-medlemmar har under åren betalat in medel, alternativt att Riks inte gjort av med dessa, så att det tidvis varit en besvärande överlikviditet, vilket påpekats av revisorerna. Man har då spenderat en hel del pengar på t ex Årsrally, där bl a Båvenrundan fick 10 000 kr.
Nu, efter en oväntat stor anslutning till Gotlandsrallyt, ligger man på en normal kassa och
behöver då se hur medlemsavgifterna ska användas.
Är det rätt att Riks' medlemmar betalar till klubbarna, där kanske 50% av medlemmarna är med i Riks? Eller ska man bara satsa på "egna" aktiviteter? Svaret blev kanske inte helt tydligt, men det senare hade en övervikt.


En ny typ av anslutning - krets - har skapats. MCHK Östergötland (Linköping) fick inte ihop en styrelse, varför klubben upplöstes. Men då föddes idén att bilda en krets, en lokal samling medlemmar i Riks som samlas runt en kontaktperson. Ingen styrelse, inga stadgar, inget eget medlemsregister.
En ny krets är under bildande; MCHK New Classics med "säte" i Skara, men medlemmar i Riks bosatta var som helst. Också en krets för tävlingshojar diskuteras. De har bl a ordnat en dag på Gröndal i Eskilstuna (ej SVEMO-bana) med fri åkning i TT, speedway, cross och trial.


I nästnästkommande nummer av MCHK-tidningen kommer detta att presenteras.
Jag föreslog att detta kan spridas genom att detta nummer skickas till alla medlemmar i klubbarna, även icke-Riksmedlemmar, och locka till att ägare av nyare hojar känner och sprider att även de hör till veteranerna. Kände väl inte att jag fick ett rungande ja på det.
Ett annat sätt att locka medlemmar, både till Riks och klubbar, är att ta ut exempelvis alla hojar 1960 - 1982 från bilregistret och skicka en inbjudan om medlemskap till ägarna. Skulle kollas upp.


Jag tog upp Leif Östlings välkända fråga; Vad fan få jag för pengarna? och förslog att Riks ska gå ut till klubbarna och förklara detta. Då kan vi skicka det i ett utskick till alla medlemmar. Man antog idén, men den utvecklades också till att Riks skickar ut, dels per mail, men också på Facebook, information om detta och aktiviteter. Stockholm tycks ligga långt framme med Facebook, de har en "facebookknapp" på sin hemsida och länkar på Facebook till andra. Fråga inte om detaljer, detta är utanför min fattningsförmåga. En fråga kom upp; om man kommer fram till att detta är bra men kostar en del, är vi klubbar då beredda att vara medfinansiärer? Detta är inget som riks ideella styrelse kan göra.
Facebookkanalen ska vara enkelriktad, annars krävs en moderator som ska syna och ta bort olämpliga inlägg.


Vad får man för 350 kronor? Nu vill Riks tona ner försäkringen som argument, utan pekar på tidningen, samarbetsorgan "uppåt", t ex att man varit med och fått igenom besiktningsfrihet, enklare regler för registrering av ombyggda fordon o s v, men också - inte minst - de tekniska skrifter om olika hojar som medlemmar kan beställa
kopia av mot en facil avgift.
Betr försäkringen börjar Folksam nu inse att de blir omsprungna av andra bolag,
så diskussioner pågår.


Jag delgav stämman Claes synpunkter, vilket väckte en del reaktioner, vilket kanske landade i att man under förmiddagen idag var mera eniga om en väg framåt i nuvarande organisation, men med nya idéer enligt ovan.
En reaktion, från bl a Hampus von Post, var att mycket av Claes' ifrågasättanden har man själva gjort.
Att gå ihop med MCV är f n inte aktuellt, det tycks vara MCV som spjärnar emot mest, trots att den som 1971 bröt sig ur MCHK och startade MCV nu är borta. Men ett närmande har skett. I augusti kom MCV och tittade hur man jobbar i MCHK's kansli
och konstaterade att MCHK var mycket effektivare än MCV.
Jag föreslog att man kan titta på möjlig samverkan, t ex tidning och kansli, men tiden verkar inte vara mogen än. En katalysator kanske kan finnas i MCHK/MCV Militärsektionen med ett ben i varje organisation?


Betr digitalisering konstaterades att papperstidning fortfarande gäller. Om t ex 1/4 av medlemmarna ställs inför att få skaffa dator och lära sig hantera den för att läsa tidningen, eller att gå ur MCHK, är valet för många enkelt. Men det är knappast den optimala vägen att nå 100% digital läsning.
Däremot har man på kansliet scannat in många tidningar, så de är åtkomliga på ett enkelt sätt - om man har dator.


Beträffande stadgarna ska de renodlas, så det framgår tydligt vad som angår Riks och vad som gäller för MCHK som helhet respektive lokalavdelningar, sektioner och kretsar. Det gör styrelsen. Som input erbjöd jag mig att maila in mina synpunkter på stadgarna, vilka till stor del sammanfaller med Claes' synpunkter på våra lokala stadgar (som i stort är en avskrift av Riks' stadgar). Men det är till stor del fråga om formalia, t ex årmötesdagordningen.

Slutligen; några reflektioner för vår klubb:
- Meddelar vi våra aktiviteter till Riks, så de kommer med i aktivitetskalendern?
Vem gör det?
Jag tror Eje gjorde det förr.
- Vi har aldrig använt "Föreningsnotiser" i lokaltidningarna för att informera om våra aktiviteter. Ska vi testa?
- En klubb skriver ut att alla är välkomna på aktiviteterna, d v s även icke medlemmar. Varför inte hos oss?
Det kan ge nya medlemmar och kostar normalt inget. T ex guide på Munktellmuseet kostade lika mycket även om vi hade varit kanske fem icke-medlemmar.




Bild
Powered by Create your own unique website with customizable templates.