Månadens fordon
A.J.S. M 6 TP 1929
AJS:en är lite speciell för den är så pass gammal. Det är ingen maskin som man åker någon längre sträcka med eftersom det är utanpåliggande ventiler och dessa inte får någon smörjning. Man måste se över ventiljusteringen ofta och ventilstyrningarna måste smörjas för hand.
Jag var uppe med min BMW till Röda Caféet i Vårby. Då diskuterade jag gamla motorcyklar med Professorn (Harry Lundberger) och talade om att jag hade en AJS. Då sa han att det finns inga riktiga AJS för de riktiga slutade tillverkas 1931. Torsdagen efter tog jag upp min AJS och vinkade till mig Professorn. -Det är ju en riktig AJS, sa han så den godkände han. Han gav mig också ett tips att byta stötstängerna mot de från en HD för de har en kula i änden och går mycket bättre.
A.J.S. motorcykel M 6 TP, med överstyrda ventiler, dubbla avgasrör, speedometer och Bosch-belysning. Pris Kr. 1525:-
SPECIFIKATION
Motor: Av A.J.S. konstruktion, 1-cyl., 4-takts, med avtagbart cylinderhuvud. Överstyrda ventiler. Cylinderdiameter 74 mm., slaglängd 81 mm., cylindervolym 349 cc. Aluminiumkanna, rullager i vevstakens nedre ände, stora utbytbara mekaniskt styrda ventiler, justerbar och innesluten ventillyftning, effektiv kylning, dubbla avgasrör.Förgasare: Amal med vridbart handtag.
Tankar: Av ny typ med infälld Smith speedometer, driven från växellådan, försedda med stora lock för bensin- och oljebehållarna. Rymd 7,95 liter bensin och 1,15 liter olja.
Smörjning: Torrsumpsmörjning, kombinerad med trycksmörjning.
Tändning: Bosch magnetapparat, reglerbar från styrstången.
Kedjor: 1/2" delning, 5/16" bredd. Stötdämpare finnes på motoraxeln.
Kedjeskydd: Endast främre delen av kedjan är täckt, varför kedjehjul och växellåda äro lätt åtkomliga.
Växellåda: Tre hastigheters växellåda av A.J.S. konstruktion och tillverkning, med alla växlarna löpande i kullager. Manövreras medelst en patenterad växelspak. Utväxlingstal 5,52, 6,78 och 10,38-1.
Koppling: Lamellkoppling med handtagsreglering.
Ringar: 26 x 3,25" Straight Side Avon Heavy Non-Skid.
Bromsar: Invändiga expansionsbromsar på båda hjulen. Bakre bromsen manövreras medelst pedal på maskinens vänstra sida och den främre medelst spak på styrstången. Båda äro synnerligen kraftiga och jämt verkande.
Framgaffel: Av ny A.J.S. konstruktion, försedd med stötdämpare samt med alla länkar justerbara för att taga upp eventuella glapprum.
Styrstång: Ställbar av Semi-TT racertyp.
Packningshållare: Byggd av stålrör, synnerligen kraftiga.
Verktygsväskor: Två väskor med full sats av verktyg, fästa vid packningshållaren.
Startanordning: Kraftig, effektiv stegstart av förbättrad konstruktion.
Sadel: Terry De Luxe.
Lackering: Alla lackerade delar hava före lackeringen genomgått en särskild behandling, varigenom rost förhindras. De förnicklade delarna äro belagda med ett tjockt lager nickel.
Mått: Axelavstånd 136 cm. Sadelns höjd från marken 69 cm.
Vikt: C:a 117 kg med belysning.
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD
Stockholm, Birger Jarlsgatan 6
Malmö, Östergatan 1
Göteborg, Östra hamngatan 35
Jag var uppe med min BMW till Röda Caféet i Vårby. Då diskuterade jag gamla motorcyklar med Professorn (Harry Lundberger) och talade om att jag hade en AJS. Då sa han att det finns inga riktiga AJS för de riktiga slutade tillverkas 1931. Torsdagen efter tog jag upp min AJS och vinkade till mig Professorn. -Det är ju en riktig AJS, sa han så den godkände han. Han gav mig också ett tips att byta stötstängerna mot de från en HD för de har en kula i änden och går mycket bättre.
A.J.S. motorcykel M 6 TP, med överstyrda ventiler, dubbla avgasrör, speedometer och Bosch-belysning. Pris Kr. 1525:-
SPECIFIKATION
Motor: Av A.J.S. konstruktion, 1-cyl., 4-takts, med avtagbart cylinderhuvud. Överstyrda ventiler. Cylinderdiameter 74 mm., slaglängd 81 mm., cylindervolym 349 cc. Aluminiumkanna, rullager i vevstakens nedre ände, stora utbytbara mekaniskt styrda ventiler, justerbar och innesluten ventillyftning, effektiv kylning, dubbla avgasrör.Förgasare: Amal med vridbart handtag.
Tankar: Av ny typ med infälld Smith speedometer, driven från växellådan, försedda med stora lock för bensin- och oljebehållarna. Rymd 7,95 liter bensin och 1,15 liter olja.
Smörjning: Torrsumpsmörjning, kombinerad med trycksmörjning.
Tändning: Bosch magnetapparat, reglerbar från styrstången.
Kedjor: 1/2" delning, 5/16" bredd. Stötdämpare finnes på motoraxeln.
Kedjeskydd: Endast främre delen av kedjan är täckt, varför kedjehjul och växellåda äro lätt åtkomliga.
Växellåda: Tre hastigheters växellåda av A.J.S. konstruktion och tillverkning, med alla växlarna löpande i kullager. Manövreras medelst en patenterad växelspak. Utväxlingstal 5,52, 6,78 och 10,38-1.
Koppling: Lamellkoppling med handtagsreglering.
Ringar: 26 x 3,25" Straight Side Avon Heavy Non-Skid.
Bromsar: Invändiga expansionsbromsar på båda hjulen. Bakre bromsen manövreras medelst pedal på maskinens vänstra sida och den främre medelst spak på styrstången. Båda äro synnerligen kraftiga och jämt verkande.
Framgaffel: Av ny A.J.S. konstruktion, försedd med stötdämpare samt med alla länkar justerbara för att taga upp eventuella glapprum.
Styrstång: Ställbar av Semi-TT racertyp.
Packningshållare: Byggd av stålrör, synnerligen kraftiga.
Verktygsväskor: Två väskor med full sats av verktyg, fästa vid packningshållaren.
Startanordning: Kraftig, effektiv stegstart av förbättrad konstruktion.
Sadel: Terry De Luxe.
Lackering: Alla lackerade delar hava före lackeringen genomgått en särskild behandling, varigenom rost förhindras. De förnicklade delarna äro belagda med ett tjockt lager nickel.
Mått: Axelavstånd 136 cm. Sadelns höjd från marken 69 cm.
Vikt: C:a 117 kg med belysning.
VELOCIPEDAKTIEBOLAGET LINDBLAD
Stockholm, Birger Jarlsgatan 6
Malmö, Östergatan 1
Göteborg, Östra hamngatan 35