• Första sidan
  • Klubben
    • Senaste Nytt
    • Stadgar
    • Gå med i Klubben
    • Miljöprogram
    • Verksamhetsberättelse 2021
    • Årsmötesprotokoll 2021
    • Styrelse/Funktionärer
    • Integritetspolicy
    • Enkät 2018
  • Aktiviteter/Reportage
    • Månadens Fordon
    • Galleri
    • Höst/vinterprogram 22-23
    • Hamnträffarna 2022
    • Reportage
  • Anmälan Båvenrundan
    • Karta
  • Jubileumsrunda 2015
  • Länkar
    • Väder
    • MCHK Sverige
    • MHRF Försäkringen
    • Automobilsällskapet Nyköping
  • Köptips/mektips/renovering/historik
    • MC-historik
    • Köptips
    • Mektips
    • Renovering Indian Scout 1929
    • Renovering Royal Enfield 1927
  • Köp och Sälj
  • Klubben 40 år 2015
  • Mopedsektionen
    • Puch Dakota 3000 renovering
    • Puch Florida renovering
  • Efterlysning
  • UTSTÄLLNING Bensinen i blodet
  • STYRELSEN PRESENTATION
  • MCHK RIKSORGANISATION
Motorcykelhistoriska klubben Södermanland Sidan upphör den 14 mars. Ny hemsida mchksodermanland.weebly.com
2023

Månadens fordon

Husqvarna modell 301 1938
Picture
I Tyskland uppkom under depressionsåren i början av 1930-talet ett behov av enkla, billiga och lättskötta fortskaffningsmedel. I Sverige gavs dessa små maskiner namn som flugviktare eller lättviktare. Motortillverkare som Sachs, Dkw, Villers, Ilo mfl levererade 2-taktsmotorer på 74 - 98 cc för inbyggnad i lämpliga ramar. Som ett lite kuriosa kan nämnas att Ilo är Esperanto och lär betyda verktyg. Husqvarna som sedan i mitten av 30-talet märkt av ett minskat köpintresse för tunga motorcyklar lät konstruktören Calle Heimdahl rita en helsvensk 98 cc lättviktsmotorcykel. Framgaffeln fjädrande genom 4 gummibuffertar. Motorn var av egen tillverkning på 98 cc, 2,5 hkr och tvåväxlad. Bränsleförbrukning 2,2 liter per 100 km.
Föregångaren till mopeden vann snabbt allmänhetens fulla gillande. Lätt, billig i drift och inköp (450 kr). En produkt som tillverkades i ungefär 1500 ex mellan 1935-1939, innan modellen lades ned till förmån för en större och förbättrad konstruktion.
Det finns de som påstår att cykeln och 98-kubikaren bidrog till släkternas förädling. Många yngre män, med oron i kroppen, kunde skjutsa den åtrådda hem på pakethållaren från dansen ända in i grannsocknen om behoven fick styra. Minskad inavel med andra ord.
Från Husqvarnas utmärkta arkiv fick jag tillgång till historien runt min Husqvarna 301 som var kommunikationsmedel, arbetshäst, kamrat ja vad ni vill. Alingsås var den första plats som just den här lättviktaren hamnade på. Den hamnade sedan i Åby utanför Norrköping där den användes som bruksmaskin till och från arbetet av en verkstadsarbetare på en av Norrköpings mest kända textilfabriker "Tuppens". Det fanns tydliga tecken som visade att ägaren hade tillgång till verkstadsutrustning. Stag till sadel och skärmar som kom från Husqvarnas "Änglavinge" hade byggts om för att passa den något mindre lättviktaren. Rostfria skruvar hade monterats som skärmskruv.
Jag träffade ägaren, en 80-årig vital man och hans fru som hade mycket att ge i form av minnen runt lättviktaren. Ett är när makan beskriver på en mycket karakteristisk östgötska, hur hon med dagstidningar mellan kroppen och kläderna preparerade honom mot vinden och kylan. Gamla riksettan mellan Åby och Norrköping hade den beryktade Åbyrakan som när det blåste motvind och termometern sjönk ned mot -20 °C var ganska bister. "Lättviktarn" som han sa inköptes 1947 och var i bruk fram till 1957 då den ställdes undan för att sedan som så många andra hamna i händerna på grabbar i nedre tonåren. Min första kontakt skedde så, men det är en annan historia. Jag köpte "Lättviktarn" av en skrothandlare som efter en viss övertalning sålde den. Förgasare och lyse fattades. Genom den gamle ägaren fick jag kontakt med den före detta tonåringen och kunde därmed återfå allt som fattades. Vi hade mycket att prata om. Som kuriosa kan nämnas att lyset satt som bakljus på en gammal traktor.
Efter renoveringen har Husqvarna mod 301 återfått sin mörkröda färg (Fiat amarant 162), randade skärmar i guld och svart så nära original som möjligt.


Data Husqvarna mod 301
Motor: Husqvarna 2-takt, 98 cc, encylindrig, 2,5 hkr.
Förgasare: Amal med munstycke för låg- och högvarv. Manövreras med vridhandtag å styrstången.
Växellåda: 2 växlar, handmanövrerad, koppling av lamelltyp i oljebad.
Tank: Rymd 3,2 liter oljeblandad bensin.
Pris: 450 kr.
Powered by Create your own unique website with customizable templates.