• Första sidan
  • Klubben
    • Senaste Nytt
    • Stadgar
    • Gå med i Klubben
    • Miljöprogram
    • Verksamhetsberättelse 2021
    • Årsmötesprotokoll 2021
    • Styrelse/Funktionärer
    • Integritetspolicy
    • Enkät 2018
  • Aktiviteter/Reportage
    • Månadens Fordon
    • Galleri
    • Höst/vinterprogram 22-23
    • Hamnträffarna 2022
    • Reportage
  • Anmälan Båvenrundan
    • Karta
  • Jubileumsrunda 2015
  • Länkar
    • Väder
    • MCHK Sverige
    • MHRF Försäkringen
    • Automobilsällskapet Nyköping
  • Köptips/mektips/renovering/historik
    • MC-historik
    • Köptips
    • Mektips
    • Renovering Indian Scout 1929
    • Renovering Royal Enfield 1927
  • Köp och Sälj
  • Klubben 40 år 2015
  • Mopedsektionen
    • Puch Dakota 3000 renovering
    • Puch Florida renovering
  • Efterlysning
  • UTSTÄLLNING Bensinen i blodet
  • STYRELSEN PRESENTATION
  • MCHK RIKSORGANISATION
Motorcykelhistoriska klubben Södermanland
2023
Köptips
Tips inför köp av beg mc Det brukar vara svårt att tänka på allt när man skall titta på en mc som man kanske skall köpa och förargligt är det om man upptäcker brister när man redan har köpt den. Den här kom-ihåg-listan passar nog bäst för en modern mc men kan kanske vara till hjälp ändå. Listan är generell för olika typer av cyklar så läs den med urskiljning.
Allmänskick

Ren och snygg (=troligen skött), bucklor och skavningar, repiga styrändar, reglage och fotpinnar (=lagt omkull den), kolla infästningspunkterna för kåporna där det lätt bildas sprickor, hur sliten är den (vägmätarställningen och slitaget skall vara proportionellt), hur mycket har den servats, när justerades ventilerna senast, hur mycket bensin drar den, hur ser en eventuell andra cykel ut som inte skall säljas eller bilen, är det ordning i garaget?

El
Blinkers, hel- och halvljus, parkeringsljus, bromsljus påverkat av fram- och bakbroms (skall komma innan bromsen tar men inte för tidigt), ljustuta, signalhorn (dålig funktion kan tyda på dåligt batteri), indikeringslampor, instrumentbelysning, reglagens slitenhet, går det att justera ljusbilden, hur ser batteriet ut, fungerar generatorn och laddningsregulatorn störningsfritt, finns det glapp i tändningslåset?

Styrning
Är stoppklackarna deformerade (=kraftig vurpa), pekar styrningen rätt, finns det någon vekhet mellan styret och hjulet, är styrlagret glappt, har styrlagret sättningar (om man vrider styret långsamt kan man känna som en grop i lagerbanan i körriktningen om lagret är slitet), fungerar styrlåset?

Fjädring
Sitt på hojen, bromsa och fjädra; stannar det upp, hur går det om man har passagerare, oljeläckage (torka dämparna, fjädra eller provkör och känn efter för läckande olja), slitna gaffelbäljar?

Däck
Ojämnt slitage kan tyda på obalans, sned ram eller liknande. Slitna och torra däck måste bytas.

Hjul
Finns glapp i hjullager eller svinglager (håll i ramen och dra i svingen i sidled), har cykeln varit högtryckstvättad (=risk för rostiga lager som behöver bytas och även rost inne i ramen), snurra på hjulen och låt ett skruvmejselskaft löpa mot ekrarna (ekrarna skall vara stämda till ungefär samma ton annars indikeras lös eker), är fälgarna gjutna; titta efter sprickor invid navet.

Bromsar
Är bromsskivorna ojämna (snurra och titta och mät med skjutmått), ligger bromsarna an, hur slitna är klossar och belägg (trumbroms kan ha max slitage ingjutet i godset), lägg an bromsen något och snurra hjulet; tar bromsen jämnt?

Motor
Ren och snygg, finns det olja i avgassystemet (hög oljeförbrukning, normalt kan vara upp till en halv liter/100 mil; 1 liter/100 mil ger kladd), oljeläckage, hur låter startmotorn, låter motorn rasslig (kan vara slapp balanskedja), svarar den på gasen, bluddrar den, ryker den svart vid gaspådrag, ryker det olja om den när man gasar eller släpper gasen, går den jämnt på tomgång (ojämn tomgång kan betyda läckande ventiler), vibrerar den mycket (kan bero på dåligt avstämda förgasare), hur mycket tickar ventilerna, blir oljekylaren varm, startar fläkten när motorn blir varm?

Växellåda och drivpaket
Går det lätt att hitta neutralen, är det o-ringskedja, är kedjan dålig (dra bakåt på hjulkransen; skall vara litet spel, ser man halva kuggen skall kedjan bytas), är dreven slitna, läcker kardan?

Papper
Finns försäkring, är den skattad, är den besiktigad; några anmärkningar, äger personen cykeln, memorera registreringsnumret och kolla med bilregistrets hämtfax, hur många tidigare ägare? Kontrollera chassi- och motornummer mot registreringsbeviset.

Körprov
Går hjulen i samma spår (om man håller lätt i styret och det känns som man sitter mer på ena skinkan kan bakhjulet sitta snett -justerbart- eller ramen vara sned), hur känns den när man kör i gupp, är motorn pigg, finns det ett missljud på någon växel, bromsprov, niger den mycket när man bromsar, fungerar hastighetsmätare och varvräknare, nollställ trippmätaren; fungerar den och vägmätaren, går växlarna lätt i och ur, verkar någon växel kunna hoppa ur gör den det oftast när man drar på ordentligt eller växlar vid höga varv, koppla ur och släpp upp kopplingen under belastning (man kan bromsa lätt) för att kontrollera att den känns bra och inte slirar, känns cykeln stadig i styrning, ram och hjulupphängning?

Powered by Create your own unique website with customizable templates.