• Första sidan
  • Klubben
    • Senaste Nytt
    • Stadgar
    • Gå med i Klubben
    • Miljöprogram
    • Verksamhetsberättelse 2021
    • Årsmötesprotokoll 2021
    • Styrelse/Funktionärer
    • Integritetspolicy
    • Enkät 2018
  • Aktiviteter/Reportage
    • Månadens Fordon
    • Galleri
    • Höst/vinterprogram 22-23
    • Hamnträffarna 2022
    • Reportage
  • Anmälan Båvenrundan
    • Karta
  • Jubileumsrunda 2015
  • Länkar
    • Väder
    • MCHK Sverige
    • MHRF Försäkringen
    • Automobilsällskapet Nyköping
  • Köptips/mektips/renovering/historik
    • MC-historik
    • Köptips
    • Mektips
    • Renovering Indian Scout 1929
    • Renovering Royal Enfield 1927
  • Köp och Sälj
  • Klubben 40 år 2015
  • Mopedsektionen
    • Puch Dakota 3000 renovering
    • Puch Florida renovering
  • Efterlysning
  • UTSTÄLLNING Bensinen i blodet
  • STYRELSEN PRESENTATION
  • MCHK RIKSORGANISATION
Motorcykelhistoriska klubben Södermanland Sidan upphör den 14 mars. Ny hemsida mchksodermanland.weebly.com
2023

Klubben 40 år 2015

Meddelande från Rixorganisationen om MCHK Södermanlands bildande
14 juni 1975.

Picture
Första utskicket 1975

Nedan finns en kopia av det brev som sändes ut då klubben skulle bildas. MCHK hade möten i Stockholm men det var långt att åka så klubben delade in landet och uppmuntrade medlemmarna att bilda lokalavdelningar.

VIKTIGT MEDDELANDE TILL MCHK:s MEDLEMMAR I SÖDERMANLAND MED OMNEJD

Vi, Björn Andersson i Katrineholm och Göran Andersson i Oxelösund har en längre tid umgåtts med planer på att bilda en lokalavdelning av MCHK här i Södermanland. Eftersom det är samlat ganska många medlemmar i denna region tror vi att en lokalavdelning är befogad här. Vi kan ju inte alltid åka till Stockholm och gå på deras möten utan vi behöver träffas här lokalt och dryfta våra problem. I en lokalavdelning har man ju större möjligheter att tillvarata medlemmarnas speciella intressen och dessutom kan man ordna regelbundna möten i och för t.ex. utbyte av erfarenheter, delar och andra saker som har med våran verksamhet att göra. Så småningom kan man kanske ordna rallys och utflykter när verksamheten kommit igång. Som en första åtgärd föreslår vi att de som är intresserade, kan samlas till ett första möte i Malmköping den 14 juni kl. 11.00. Platsen för samlingen skulle vara campingplatsen i Malmköping. Både Göran Andersson och Björn Andersson kommer att vara där redan på fredag kväll den 13 juni. Vi har vidtalat Spårvägssällskapet i Malmköping och de har lovat att ställa upp och visa sina samlingar. Märk väl att då kommer Du att få se saker som normalt inte visas för allmänheten.
Naturligtvis ser vi helst att Du kommer på något gammalt fint i motorcykelväg. Det är ju det som är meningen med vår verksamhet, bl. a. att visa varandra vad vi har att åka på. Naturligtvis går det bra med något yngre fordon också, men gammalt är ju bäst, eller hur?
Vi hoppas emellertid att vi får höra från dig innan dess, och vi skulle vara tacksamma om Du ville anmäla till oss minst en vecka i förväg om Du kommer. Naturligtvis kommer Du. Vi behöver en lokalavdelning för att utveckla vår hobby i våra trakter. Alltså väl mött den 14 juni 1975 i Malmköping.

Med kollegiala hälsningar Göran Andersson Björn Andersson


Klubben genom tiderna
På vårt första möte på campingplatsen i Malmköping bestämde vi oss för att ordna ett rally med namnet "Yngaren runt" redan samma år. Rallyt gick av stapeln lördagen den 13 september och var öppet för motorcyklar tillverkade tom 1955. Starten var vid Harhålet och den gick förstås runt Yngaren med matkontroll i Bettna. Startavgiften var 25:- vilket inkluderade lunch.
Bild 1
Göran Andersson var starter och skickar iväg Stig Thunell på en Monark EBE -24. Bakom kommer Herbert Mouzi på en remdriven Rex 147 cc -27.
Bild 2
Ett 30-tal kom till start varav 2 kom åkande på motorcyklar ända från Blekinge. Den ena hette Emil Karlsson och var född i Nyköping, den andra Per-Åke Skyvell som åkte på en HD från -34.

1976 startade vi marknaden och det var på parkeringen på Svanstabanan. Speedwaybanan fanns inte då men senare flyttade vi ut på den. Vi var först i landet med renodlad marknad för MC-delar. Som mest var det runt 80 säljare på 80-talet och det kom folk i buss ända från Danmark.
Vi hade återkommande rallyn och marknader varje år. Möten hade vi varje månad under vintersäsongen. Våra tanter hade veteransymöte under tiden. Sen åkte vi på andra lokalklubbars rally. 1977 åkte vi Sörmland runt en helg i september och det var meningen att det skulle bli ett återkommande arrangemang. Vi började i Nyköping och så åkte vi till Katrineholm, Eskilstuna och hade övernattning i Mariefred, På söndagen åkte via Trosa tillbaks till Nyköping.

Mellan 1926 och 1938 var det backtävling varje år i Öllstabrinksbacken. Det var en stor tävling på den tiden. Sen kom det restriktioner efter kriget. Ett utdrag ur Södermanlands läns tidning måndagen den 4 oktober 1926 bild 3.
1979 hade en träff i backen lördagen den 22 september. Det kom folk från lite var stans i mellansverige. Backen var dock i dåligt skick och Sven-Olof Gustavsson och jag, Göran Andersson, som provade backen höll på att bryta ryggen när vi åkte på våra JAP:ar. Det var bättre standard på backen när det begav sig.

Bild 4
Från vänster Gunnar Hellqvist på en Vinus-JAP -50, Birger Eriksson (gammal speedwayförare från Stockholm) på en Suecia -31 och Gösta Johnsson på en femdragig JAP -48.

Vi var inte så många i klubben på den tiden utan vi träffades hemma hos varandra och det var väldigt mycket aktiviteter i klubben. Bl a hade vi garageträffar efter varje klubbmöte så mötena brukade kunna sluta vid midnatt. Varje år efter årsmötet hade vi en årsfest med respektive bl a på Oxelökrog och i Värdshuset. På den tiden var vi alla runt trettio till fyrtio år. Då var det var knappt några som åkte motorcykel och folk tittade efter en när man kom åkande.

Göran Andersson och Leif Wahlström
Powered by Create your own unique website with customizable templates.